Jag upptäckte efter att jag flyttat in att det fattas nycklar till min ytterdörr. Vad gör jag?

Säljaren har ett ansvar att överlämna alla tillhörande nycklar, inklusive eventuella extranycklar, till köparen vid försäljningen. Det ligger i köparens intresse att vara vaksam och säkerställa att rätt antal nycklar överlämnas. Om antalet nycklar inte stämmer överens, har köparen rätt att begära ett låsbyte, vilket säljaren ska stå för kostnaden för.

Om du som köpare väljer att inte driva denna kostnad mot säljaren, kommer du att behöva betala för låsbytet själv.

Alla våra lägenhetsnycklar är skyddade mot kopiering och numrerade, vilket gör det enkelt att spåra hur många nycklar som har utfärdats för varje lägenhet.

Standarduppsättningen innefattar tre nycklar till varje lägenhet, numrerade 1, 2 och 3 på ena sidan, såvida inte fler nycklar har utfärdats.

Med tanke på att lägenheterna har funnits i flera år, kan det rimligtvis antas att vissa nycklar har tappats bort, gått sönder och ersatts under årens lopp. Om du till exempel har nyckelnummer 2, 3, 9 och 12, innebär det att minst 12 nycklar har utfärdats och att nummer 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10 och 11 saknas. Om denna mängd nycklar saknas, och du och säljaren inte kan redogöra för var de är, kan det vara klokt att byta ut låset.

Föreningen har inget krav på att du byter till ett lås som följer föreningens låsschema eftersom underhållsansvaret för låset ligger på medlemmarna. Men om du väljer ett annat nyckelsystem kommer du inte längre kunna använda lägenhetsnyckeln i ytterdörren, eller till postlådan samt att du inte kommer kunna lämna låset i serviceläge, det betyder att du kommer bli tvingad att vara hemma vid eventuella servicebesök.

Kontakta LåsLära, som kan hjälpa dig med processen att byta lås.